پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

بهداشت گوش سگ با سشتشو

جديدترين مقالات در سطح اينترنت

بهداشت گوش سگ با سشتشو

۳۵ بازديد

قطره شستشوي گوش سگ

گوش در سگ‌ها و گربه‌ها از چهار قسمت لاله گوش، مجراي گوش خارجي يا مجراي شنوايي، گوش مياني و گوش داخلي تشكيل شده است. شكل لاله گوش در نژادهاي مختلف سگ‌ها متفاوت است ولي در گربه‌ها به طور معمول به يك شكل و عمودي است. طراحي غضروف لاله گوش به شكلي است كه مي‌تواند امواج صوتي را متمركز و به پرده صماخ منتقل نمايد.

مجراي گوش خارجي در سگ‌ها حدود ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر طول و ۴ تا ۵ ميلي‌متر عرض داشته و L شكل است. اين مجرا حاوي يك بخش عمودي و يك بخش افقي است. طول بخش عمودي امكان دارد به حدود ۵/۲ سانتي‌متر برسد كه به طرف پايين و كمي به سمت جلو انحنا مي‌يابد. بخش افقي مجراي شنوايي كوتاه‌تر از بخش عمودي آن بوده و به طرف داخل امتداد دارد به همين علت دامپزشك هنگام معاينه كمي گوش را به سمت خارج و در جهت مجراي عمودي مي‌كشد تا مجراي شنوايي به صورت مستقيم درآمده و قابل ديدن شود.

مجراي شنوايي حاوي غدد توليد كننده چربي (غدد سباسه) و غدد توليد كننده مواد مومي شكل (غدد سرومن) و فوليكول‌هاي مو مي‌باشد. ترشحات غدد سباسه و غدد سرومن با هم مخلوط شده و موم گوش را تشكيل مي‌دهند كه وظيفه حفاظت مجراي گوش خارجي با ثابت نمودن اجسام خارجي و مرطوب و منعطف نمودن پرده صماخ را بر عهده دارد. گوش مياني محفظه‌اي است كه وظيفه آن انتقال امواج صوتي از طريق استخوانچه‌هاي خود به گوش داخلي است و گوش داخلي هم كار دريافت امواج شنوايي و حفظ تعادل را به عهده دارد.

بيماري‌هاي گوش از مشكلات رايج سگ‌ها و گربه‌ها به شمار مي‌رود. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد سگ‌ها و ۶ تا ۷ درصد گربه‌ها به انواع مختلف بيماري‌هاي گوش مبتلا هستند. از آن جايي كه گوش خارجي توسط پوست پوشيده شده است هر مشكلي كه پوست آن قسمت را دچار آسيب كند مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي در گوش نيز گردد. بايد گوش سگ تميز باشد تا شنوايي سگ دوچار مشكل خاصي نشود براي اين كار بايد از قطره شستشوي گوش سگ استفاده شود تا هم گوش سگ تميز شود و هم بهداشت گوش نيز رعايت شود تا از عفونت هاي احتمالي جلو گيري شود.

وجود ترشح در گوش سگ و گربه نشانه چيست؟

گاهي اوقات به دليل عدم توجه كافي به نظافت در سگ‌ها و گربه‌ها دچار ترشحاتي در ناحيه گوششان مي‌شوند. اين ترشحات گاهي منجر به بيماري‌هايي در اين حيوانات خانگي مي‌شود لذا در اينگونه موارد اكيدا توصيه ميكنيم به دامپزشك مراجعه نماييد.

 

آيا گوش سگ‌ها و گربه‌ها را بايد تميز كرد؟

وجود چرك و كثيفي در سگ و گربه شما را ملزم به پاك كردن آن مي‌كند چرا كه در دراز مدت اين موارد به بيماري منجر خواهد. اگر در سگ خود علائم كثيفي وجود داشته باشد بايد آن را تميز كنيد. مواردي كه در زير عنوان شده از نشانه‌هاي كثيفي و چرك در گوش سگ‌ها و گربه‌هاست. بي توجهي به برخي موارد عادي و اوليه باعث بيماري‌هايي خواهد شد كه با همين تميز كردن ساده مي‌توانستيد از آن جلوگيري كنيد. توجه گنيد كه وجود چرك در گوش احتمال بيماري را نشان خواهد داد و بايد به دامپزشك مراجعه كنيد. 

نشانه‌هاي گوش بيمار در سگ و گربه

  • بد بو است.
  • حيوان به طور مداوم با دست‌هاي خود آنها را مي‌خاراند و يا سر خود را به زمين مي‌مالد.
  • هنگام لمس گوش‌ها حيوان احساس درد مي‌كند و سر خود را تكان داده و يا به يك طرف كج نگه مي‌دارد.
  • ترشحات تيره رنگ (مشكي يا قهوه‌اي) به وفور مشاهده مي‌شود.
  • لاله گوش در داخل و مدخل كانال شنوايي خارجي، ملتهب (قرمز رنگ) و پوسته پوسته شده است.
  • حيوان دچار تغيير رفتار شده و بسيار حساس و گوشه گير مي‌شود.
  • گاهي خون ريزي از گوش‌ها هم اتفاق مي‌افتد.

۸ عامل بيماري‌هاي گوش در سگ و گربه

۱. تفاوت‌هاي آناتوميكي

تفاوت‌هاي آناتوميكي بين نژادهاي مختلف به خصوص در سگ‌ها در ميزان ابتلاي آن‌ها به بيماري‌هاي گوش نقش به سزايي دارند. نژادهايي مثل شارپي، بول داگ و پاگ به دليل وجود چين‌هاي پوستي بيشتر در گوش، رطوبت، واكس زياد و ذرات خارجي بيشتر به دام افتاده، زمينه را براي ايجاد مشكلات و بيماري‌هاي گوش مساعدتر مي‌كنند.

نژادهايي مثل كوكر اسپانيل، اسپرينگرز و رتريورها به دليل وجود غدد ترشح كننده سرومن بيش از ساير نژادها، ميزان ترشح سرومن بيشتر بوده و شرايط بهتري را براي رشد مخمرها فراهم مي‌كنند.

تنگ بودن كانال گوش مي‌تواند سبب اختلال در عمل تهويه و در نتيجه به تعويق افتادن خشك شدن طبيعي گوش گردد. حيواناتي كه گوش هاي افتاده و پر از مو دارند نيز به دليل تهويه كمتر گوش‌ها بيشتر به بيماري‌هاي گوش مبتلا مي‌شوند.

۲. حساسيت‌ها

حيوانات داراي حساسيت غذايي كه به مواد غذايي خاصي به دليل درگيري پوست در قسمت‌هاي مختلف مثل گوش ها آلرژي دارند معمولاً مشكلات گوش را هم نشان مي‌دهند و به طور معمول مشكلات گوش جزء اولين علائم بروز كننده اين حساسيت است كه براي درمان آن ها دامپزشك ابتدا عامل ايجاد كننده حساسيت را تشخيص داده و سپس نسبت به رفع آن اقدام خواهد كرد.

۳. انگل‌ها

جرب‌هاي گوش يكي از شايع‌ترين عوامل ايجاد كننده مشكلات گوش‌ها به خصوص در گربه‌ها مي‌باشند. در اثر ابتلاء به اين انگل، حيوان آنقدر گوش‌هاي خود را مي‌خاراند تا گوش‌ها زخمي مي‌شوند. براي درمان دامپزشك از داروهاي ضد انگل مؤثر بر روي اين انگل استفاده مي‌كند.

۴. عفونت گوش‌ها

تعداد زيادي از باكتري‌ها و مخمرها هستند كه باعث بروز بيماري‌هاي گوش مي‌شوند. گوش سالم داراي سد دفاعي قوي در برابر اين باكتري‌ها و مخمرها مي‌باشد ولي اگر شرايط محيط گوش در اثر عواملي مثل آلرژي‌ها، مشكلات هورموني، و رطوبت بيش از اندازه تغيير كند باكتري‌ها و مخمرها به طور تساعدي زياد شده و اين سد دفاعي را شكسته و سبب عفوني شدن آن مي‌شوند در اين مواقع دامپزشك براي درمان از آنتي بيوتيك‌هاي موضعي و عمومي و در صورت لزوم نيز از داروهاي ضد قارچ استفاده مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.