پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

معرفي دانشمندان ايتاليايي و آشنايي با سوغاتي سوئيس

۲۱ بازديد

دانشمندان ايتاليايي

 

 

محققان براي اولين بار توانستند در فرايند همجوشي ستارگان نوترينو را كشف كرده و گام مهمي در شناخت ماهيت ماده سياه بردارند.

وجود ذره اي به نام نوترينو از سال ۱۹۳۸ پيش بيني شده بود و از آن سال تا كنون دانشمندان تلاش زيادي براي شناسايي اين ماده در فرايندهاي كيهاني كردند ولي موفق نشدند. سرانجام دانشمندان ايتاليايي اين ذره كوچك را ضمن انجام آزمايشي پيچيده كشف كردند. نوترينو ذره اي بنيادي است كه از نظر الكتريكي خنثي بوده و به ندرت وارد واكنش مي شود. نوترينو به معني «كوچك خنثي»، معمولاً با سرعتي نزديك به سرعت نور حركت مي كند و از نظر الكتريكي خنثي است. نوترينوها داراي جرم بسيار كوچك، اما غير صفر هستند.

اما آنچه كشف نوترينو را مهم ساخته تأثيري است كه اين ماده مي تواند در شناخت بيشتر جهان و به خصوص ماده سياه داشته باشد. بيش از ۸۰ درصد جهان از ماده اي تشكيل شده است كه انسان ها هنور هيچ اطلاعاتي از آن ندارند. شناخت نوترينو حاصل از همجوشي ستارگان موجب مي شود دانشمندان  تفاوت آن با ديگر ذرات بنيادي را درك كرده و از همين رو دانش خود در مورد اسرار كيهان را گسترش دهند.

 

سوغاتي سوئيس 

 

 با شنيدن نام رشته كوه آلپ بلافاصله سريال هاي بل و سباستين، بچه هاي كوه آلپ و هايدي در ذهن متجلي مي گردد. سرزمين هاي بكر اوايل قرن بيستم و بچه هايي كه شادمانه در كوهستان جست وخيز مي نمايند.

رمان هايدي اثر يوهانا اشپيري و كارتون ها و انيميشن هاي فراوري شده بر آن تاثيري شگرف در گردشگري اين نقطه از سوئيس داشته است. خانه اي كه هايدي در كوهستان هاي آلپ در كنار پدربزرگش زندگي مي كرد ساخته شده و چند موزه هايدي هم با لوازم و وسايل و مجسمه هايي از شخصيت هاي داستان آماده بازديد گردشگران شده است.

هايدي داستان دختر بچه يتيمي است كه نزد پدربزرگش در كوهستان زندگي مي نمايد و تبلور روحيه نويسنده در رهايي از محدوديت هاي شهري و آزادي در طبيعت است. هايدي بي خبر از پدربزرگش مدتي همبازي دختري توانخواه در يك خانواده ثروتمند مي گردد، در آنجا خواندن و نوشتن مي آموزد ولي جدايي از پدربزرگش او را بيمار مي نمايد و باعث مي گردد كه دخترك دوباره نزد پيرمرد بازگردد تا بهبود يابد. كوهستان مكان تندرستي است و همبازي توانخواه هايدي هم وقتي به ديدار او به كوهستان مي رود توانا مي گردد و روي پا خود مي ايستد و از جايگاه چرخدار خلاص مي گردد.

اگر سوار قطار شويد در مدت زمان يك ساعت مي توانيد از زوريخ به منطقه اي مشهور به هايدي لند برسيد كه شامل چند شهر و دهكده در اطراف كوه هاي آلپ است. اين منطقه همان جايي است كه يوهانا اشپيري نويسنده رمان هايدي براي استراحت دوران نقاهت بيماري اش انتخاب كرد و در همان دوره ايده داستان هايدي به ذهنش رسيد.

اگر به شهر ماينفلد در سوئيس هم سفر كنيد موزه اي به نام يوهانا اشپيري پذيراي گردشگران است و در كنار آن يك فروشگاه وجود دارد كه در آن مي توانيد ليوان هايي با تصوير هايدي، مجسمه حيواناتي كه در داستان بودند يا كتاب هايي ترجمه شده از يوهانا اشپيري به بيش از 50 زبان جهان را خريداري كنيد.

دويچه وله درباره زندگي يوهانا اشپيري (Johanna Spyri) مي نويسد: او در روستاي هيرزل در نزديكي زوريخ زاده شد. پدرش پزشك و مادرش شاعر بود. 15 ساله بود كه او را به عمه اش در زوريخ سپردند تا در آنجا به مدرسه برود. سپس در يك مدرسه شبانه روزي زبان فرانسه و پيانو آموخت.

يوهانا اشپيري در 24 سالگي با وكيلي به نام برنارد اشپيري ازدواج كرد و نام خانوادگي او را پذيرفت و در زوريخ به زندگي ادامه داد. او در بارداري دچار افسردگي شديد شد كه تا سال ها او را رها نكرد به ويژه اينكه تنها پسرش نيز در كودكي درگذشت.

يوهانا اشپيري در 44 سالگي پس از درگذشت همسرش يادداشت هايي بر مزار ورناي درباره رنج هاي يك زن در زندگي مشترك را نوشت و شرايط نابسامان اجتماعي زنان را در سده 19 تشريح كرد كه با اقبال بسيار روبرو شد. پس از اين اثر او چند كتاب ديگر براي بزرگسالان نوشت كه چندان مورد توجه نبودند.

اين نويسنده نخستين داستان هايدي را در 52 سالگي منتشر كرد كه در زمان كوتاهي به 50 زبان ترجمه شد و همراه شكلات و پنير به عتوان سوغاتي سوئيس مشهور شدند. از اين اثر تا كنون 20 ترجمه به فارسي منتشر شده است.

 

 

سوغاتي سوئيس

الفبای ایتالیایی به نام "الفابتو ایتالیانو" معمولاً شامل بیست و یک حرف است و به زبان ایتالیایی به کار می‌رود. این الفبا با حروف لاتین متفاوت است و شامل حروف ایتالیایی خاص مانند "چ"، "ج"، "ل" و "ه" می‌شود. الفبای ایتالیایی ابتدا با حرف "آ" (A) شروع شده و با حرف "ی" (Z) پایان می‌یابد.

هر حرف ایتالیایی یک نام دارد و اغلب با ادغام حروف تشکیل دهنده کلمات و جملات در زبان ایتالیایی، این الفبا به عنوان ابزار اساسی برای نوشتن و خواندن به کار می‌رود. علاوه بر حروف معمول، الفبا ایتالیایی شامل حروف خصوصی مثل "é" و "è" نیز می‌شود که در تلفظ و معنا تفاوت دارند. این الفبا یک بخش مهم از فرهنگ و زبان ایتالیایی است و برای آموزش زبان به دانشجویان و گسترش ادبیات ایتالیایی بسیار اساسی می‌باشد.

 

در یادگیری زبان ایتالیایی، آشنایی با الفبا و تمرین با تلفظ صحیح آن اولین گام مهم است. این الفبا به عنوان ابزاری جذاب و مؤثر در مسیر آشنایی با زبان و فرهنگ ایتالیایی استفاده می‌شود و نقش اساسی در تبادل فرهنگی و آموزش زبان دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.