پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

سقف سبك چيست و چه كاربردي دارد؟

جديدترين مقالات در سطح اينترنت

سقف سبك چيست و چه كاربردي دارد؟

۶۴ بازديد

سقف دال بتني 

سيستم دال بتني در ساختمان هايي كه بسيار حائز اهميت هستند اجرا مي شود. براي مثال بناهايي كه در مراكز صنعتي بزرگ ساخته مي شوند داراي سقف دال بتني هستند. اين نوع سقف از بتن و آرماتور تشكيل شده و اكثر مهندسين در طرح ها و نقشه هاي خود اين سقف را استفاده مي نمايند. منظور از دال در اين سقف ها، قسمتي از سازه است كه از بتن و فولاد به صورت يكپارچه ساخته مي شود. دال بتني ضخامتي بين ۱۰ الي ۵۰ سانتي متر دارد و در سقف طبقات اجرا مي شود. وزن سقف دال بتني بالا است و اجراي آن در مقايسه با ساير سقف ها هزينه بردار است. از مزاياي اين نوع سقف مي توان به مقاومت بالا در برابر لرزش هاي ناشي از زلزله، عمر طولاني، مقاومت صوتي و حرارتي و صرفه جويي در مصالح اشاره نمود.

سقف دال بتني

سقف سبك چيست

سقف تيرچه بلوك از جمله رايج ترين انواع سقف است كه در آن تيرچه ها نقش تير فرعي را داشته و فاصله بين آنها با بلوك پر مي شود. در اين سقف بلوك ها نقش سازه اي ندارند. در ساختمان هاي اسكلت فلزي، بتني و آجري از اين نوع سقف استفاده مي شود. سقف تيرچه بلوك وزن سبكي دارد و در برابر نيروهاي افقي از مقاومت لازم برخوردار است. بعد از اين كه گفتيم سقف سبك چيست حال ميبينيم كه در اجراي اين سقف به جك هاي زير سقفي نياز نيست و سقف و اسكلت آن به صورت يكپارچه خواهند بود. استفاده از بلوك به جاي بتن كششي اين سقف را به سقفي مقرون بصرفه تبديل نموده كه استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است.

سقف تيرچه بلوك

 سقف عرشه فولادي 

اين نوع سقف با استفاده از ورق هاي گالوانيزه ذوزنقه اي شكل ساخته مي شود و اجزاي آن شامل ورق گالوانيزه، فلاشينگ، گل ميخ، ميلگرد و بتن مي باشد. اين سقف وزن بسيار سبكي دارد و اجراي آن از نظر اقتصادي مقرون بصرفه است. با استفاده از اين سيستم مي توان سقف گذاري و بتن ريزي را همزمان در تمام طبقات انجام داد. سقف عرشه فولادي را مي توان جايگزيني مناسب براي سقف هاي تيرچه بلوك در نظر گرفت. از مزاياي اين سقف مي توان به ايمني حين كار اشاره نمود زيرا بعد از اتصال ورق هاي گالوانيزه به سازه، سطحي يكپارچه ايجاد مي شود كه كارگران با خيالي آسوده مي توانند بر روي آن كار كنند.

سقف عرشه فولادي

 سقف تيرچه كروميت 

اين سقف ها نوعي سقف تيرچه بلوك محسوب مي شوند كه با استفاده از تيرچه فلزي با جان باز اجرا مي گردند. در سقف تيرچه كروميت فضاي بين تيرچه ها با پلي استايرن، بلوك سيماني، كامپوزيت و يا هر پر كننده ديگر پر خواهد شد. اين سقف ها از انسجام بالا و صلبيت كافي برخوردار هستند و به دليل عدم نياز به شمع بندي، سرعت اجراي آنها بالا است.سقف تيرچه كروميت در مقايسه با سقف تيرچه بلوك معمولي وزن سبك تري دارد و همين امر وزن سازه را پايين مي آورد. براي اجراي اين سقف در بال تحتاني از يك تسمه و در جان از يك ميلگرد خم شده استفاده مي شود.

سقف تيرچه كروميت

 سقف وافل 

سقف وافل يا دال دوطرفه به سقفي گفته مي شود كه با استفاده از سيستم دال قابلمه اي ساخته مي شود. به اين سقف ها سقف قابلمه اي و يا سقف مشبك نيز گفته مي شود. اين سقف همانند دال دوطرفه است و در مقايسه با ساير سقف هاي مجوف و سقف هاي عرشه فولادي هزينه اجراي پايين تري دارد. علاوه بر آن زمان اجراي سقف وافل به دليل عدم نياز به ميلگرد تقويتي و اتصال آن به تيرها كوتاه تر مي باشد. بتن ريزي يكپارچه بدون افزودن روان كننده از ديگر مزاياي اجراي اين سقف در نظر گرفته شده است.

سقف وافل

 سقف كاذب 

اين سقف ها از جمله سبك ترين نوع سقف به شمار مي آيند كه پس از نصب لوله هاي تاسيساتي مي توان آن را اجرا نمود. سقف  كاذب كناف، پي وي سي، رابيتس و … از جمله اين سقف ها هستند كه از اجزايي مانند الياف پليمري، توري، گچ و افزودني تشكيل مي شوند. از مزاياي اين سقف مي توان به وزن بسيار سبك، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، اجراي سريع و ايمني بالا اشاره نمود. اين سقف به راحتي بين تيرچه ها قابل اجراست و به سقف اصلي متصل خواهد شد.

سقف كاذب

سقف كامپوزيت

اين سقف در اسكلت فلزي قابل اجراست و از تركيب بتن و فلز ساخته مي شود. از اجزاي تشكيل دهنده سقف كامپوزيت مي توان به مواردي نظير آرماتور حرارتي، بتن، تير فرعي و برشگير اشاره نمود. در اين سقف ها از يونوليت استفاده نمي شود و براي نازك كاري آن و ايجاد سطحي يكپارچه در زير آن از سقف كاذب يا سقف رابيتس استفاده مي شود. برشگيرهايي كه در اين نوع سقف به كار مي روند گل ميخ هستند و وظيفه آنها اتصال ورق هاي پوششي به تيرهاي فرعي است.

سقف كامپوزيت

سقف پيش تنيده

سقف پيش تنيده

در اين نوع سقف از يكسري كابل با مقاومت كششي بالا به جاي آرماتور استفاده مي شود. اين كابل ها تحت كشش قرار مي گيرند و در دو سر تير محكم گره زده شده و تثبيت مي گردند. اين كابل ها نيروي بارهاي ثقلي را خنثي مي كنند زيرا بعد از رها شدن متمايل به تبديل شدن به حالت اوليه هستند، از اين رو در زير تار خنثي در بتن فشار زيادي وارد مي شود كه در برابر نيروي ايجاد شده توسط بارهاي ثقلي در بتن قرار مي گيرد. به همين دليل وظيفه اين كابل ها خنثي كردن بارهاي ثقلي ست. از مزاياي سقف پيش تنيده مي توان به اجراي دهانه هاي زياد با كمترين ستون و يا حتي بدون آن اشاره نمود. از اين سيستم در اجراي سقف دال بتني، ساخت پل و پايدار نمودن تونل ها استفاده مي شود.  سقف پيش تنيده ميزان مصرف مصالح را به حدالقل مي رساند و منجر به سبك شدن سازه مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.