شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

بروكر كيست و چرا ورود به فاركس را رايگان كرده اند؟

۲۶ بازديد

ورود به فاركس بصورت رايگان

ورود به فاركس

 

بروكر كيست؟

بروكر يا همان broker در لغت به معناي واسط بوده و هنگاميكه كه اين كلمه در كنار Forex قرار گيرد، به معناي واسط بازار بين‌المللي فاركس است. بروكر در بازار فاركس همان نقشي را دارد كه كارگزاري‌هاي بورس ايران براي ورود و سرمايه گذاري در بازار بورس دارند. بنابراين، بروكر فاركس، همان واسط يا تسهيل كننده ورود و سرمايه گذاري در بازار فاركس بوده و امكان خريد و فروش دارايي‌هاي مختلف در اين بازار را براي سرمايه گذاران فراهم مي‌كنند. در فاركس، به جاي استفاده از كلمه سرمايه گذار، از لغت تريدر يا همان Trader استفاده شده كه به معناي معامله‌گر است. چرا كه روش اصلي كسب درآمد و فعاليت در اين بازار، خريد و فروش دارايي‌هاي مختلف است. در مقاله بروكر چيست از وبسايت آي آر بروكرز، ماهيت و چيستي كارگزاري‌هاي فاركس به صورت كامل توضيح داده شده است.

بروكرها چه خدماتي ارائه ميكنند؟

اول از همه، وظيفه‌ي اصلي كارگزاري فاركس، ارائه‌ي يك پلتفرم معاملاتي به تريدرها است. تريدرها براي اينكه بتوانند وارد دنياي معاملات فاركس شوند، ابتدا بايد يك نرم افزار معاملاتي را نصب كرده و سپس با باز كردن حساب در كارگزاري، يوزر و پسورد مخصوص به خود را دريافت كرده و با استفاده از اين يوزر و پسورد، نرم افزار معاملاتي را فعال كنند. بنابراين، اولين وظيفه‌ي بروكرها، ايجاد رايگان حساب معاملاتي براي تريدرها و ايجاد دسترسي سريع و امن به بازار فاركس بوده كه با كمك نرم‌افزارهاي معاملاتي انجام مي‌شود.

وظيفه‌ي بعدي بروكر يا در حقيقت، خدمت ديگري كه بروكر ارائه مي‌كند، فراهم كرد ليستي از دارايي‌هاي قابل معامله است. اگرچه عموما فكر مي‌كنند كه بازار فاركس فقط براي معامله‌ي جفت‌ارزهاي ماجور و مينور است، اما در حقيقت، بروكرها دارايي‌هاي بيشتري را براي معامله ارائه كرده‌اند كه گاها ممكن است شامل ۴۰۰ آيتم معاملاتي شود. براي ارائه كردن اين دارايي‌هاي معاملاتي و ارائه‌ي امكان خريد و فروش هر يك، بروكر ابتدا بايد تعداد مشتريان خود را بالا برده تا بتواند براي هر سفارش (معامله)، طرف ديگر معامله را پيدا كرده و معاملات را در كسري از ثانيه اجرايي نمايد. بنابراين، خدمت دوم بروكر، پيدا كردن مشتريان متعدد و فعال در حوزه‌هاي مختلف (براي دارايي‌هاي مختلف) و اتصال معاملات اين مشتريان به يكديگر است.

خدمت ديگري كه بروكرها ارائه داده و باعث جذابيت بيشتر معامله در فاركس شده است، چيزي با عنوان اهرم معاملاتي يا همان لوريج است. لوريج به معناي پول يا سرمايه‌اي است كه بروكر، بر مبناي ديپازيت اوليه تريدر به آن قرض داده تا معاملات بزرگتري انجام دهد. براي مثال، اگر يك تريدر با موجودي ۱۰۰ دلاري وارد بازار شود، مي‌تواند ۱۰ تا ۳،۰۰۰ برابر اين موجودي را از بروكر قرض گرفته و به جاي اينكه با ۱۰۰ دلار معامله كند، با مبالغ بسيار بيشتر معامله نمايد. در اين صورت (فرض كنيد از اهرم ۱۰۰ استفاده كرده و موجودي به ۱۰،۰۰۰ دلار افزايش يافته است)، اگر تريدر تحليل صحيحي از بازار داشته باشد و بتواند تنها ۱ درصد در جهت صحيح بازار (افزايش يا كاهش قيمت) معامله كند، سود معامله‌ي وي معادل ۱۰۰ دلار خواهد بود كه به همراه مبلغ اوليه، معادل ۲۰۰ دلار خواهد شد. در صورتيكه اگر بدون اهرم معامله انجام دهد، تغييرات قيمت دارايي بايد به اندازه‌ي ۱۰۰ درصد رخ بدهد تا موجودي تريدر از ۱۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزايش يابد.

يكي از خدماتي كه تنها در ايران اهميت پيدا مي‌كند، تسهيل واريز و برداشت است. در سرتاسر دنيا، تريدرها به سادگي موجودي حساب خود را افزايش داده، معامله كرده و در نهايت، پول و سود خود را برداشت خواهند كرد. اما در ايران، به دليل تحريم‌هاي بانكي، امكان واريز و برداشت مستقيم وجود نداشته و به همين جهت نيز تريدرها نمي‌توانند مستقيم (مثلا با پي پل و يا ويزا كارت)، ديپازيت خود را انجام دهند. بروكرهاي فعال در ايران، حتما بايد روش‌هاي جايگزيني را براي خدمات واريز و برداشت ارائه نمايند. سهولت واريز و برداشت، يكي از مهمترين خدمات بروكرها در ايران است.

چرا خدمات بروكر و ورود به فاركس رايگان است؟

در حقيقت هيچ بروكري خدمات خود را رايگان ارائه نكرده است. بلكه تنها افتتاح حساب معاملاتي واقعي (يا اصطلاحا ريل Real) در كارگزاري‌ها رايگان است. كارگزاري‌هاي فاركس، تنها مرحله ثبت نام و ورود به فاركس  را كاملا رايگان انجام داده و در مراحل بعدي، يعني تريد كردن، از هر تريد انجام شده، كارمزد دريافت خواهند كرد. اگرچه بسياري از بروكرها، ميزان كارمزدهاي خود را به شدت كاهش داده‌اند، اما با توجه به تعداد مشتريان اين كارگزاري‌ها، درآمد كلي آن‌ها به عدد و رقم قابل توجهي خواهد رسيد. افتتاح حساب رايگان فاركس در كارگزاري‌ها امري كاملا طبيعي بوده و حتي بسياري از آن‌ها، بونوس‌ها و مشوق‌هاي دلاري براي باز كردن حساب معاملاتي ارائه كرده‌اند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.